Pár informací o deníku

Většina příspěvků vzniká v Reykjavíku, Island
Na tomto blogu najdete vždy svěží informace o tom, jak se nám (Hančí a Barče) vede v divočině. Tento projekt je štědře podporován granty FM EHP/Norska. Zvláště bychom pomocí tohoto blogu chtěly předat zkušenosti dalším studentům, kteří se zapojí do programu FM EHP/Norska.

sobota 10. ledna 2009

RUNTUR - horečka páteční noci

Tak včera jsme se byly podívat na islandké páteční párty. Očekávaly jsme, že to bude velký a taky že bylo. Prvně něco málo o organizátorech. Tuto párty organizovali studenti ze student councilu Háskoli Íslands. Členové student councilu zde na Islandu jsou také voleni z řad studentů. Ale je to trochu jiné - již na vysoké škole jsou voleni studenti příslušící k nějaké politické studentské straně. Tyto politické strany lobují, snaží se zaujmout ostatní studenty a takto získat jejich přízeň. Pravděpodobně nejjistější cesta je pořádání studentských party. Včera to byla studentská party strany sociální demokracie. V souladu s volebním programem domluvili výhodný kontrakt s jedním pivovarem a kupují od něj pivo za zajímavější ceny. Takže nejdříve nás pozvali do školy, kde jsme měli formální program a seznámení s programem student councilu (už tam bylo možné se posilňovat pivem) a poté v devět začla studentská párty. Ta probíhala v prostorách sídla studentské strany na hlavní třídě ve městě (pravděpodobně jsou štědře finančně podporováni), neuvěřitelné množství piva se chladilo v hromadě předem namraženého ledu. Náš strach o nedostupnost alkoholu se natotata rozplynul. Pivo zde bylo za poloviční cenu oproti hospodě 400ISK (68,-Kč), cola za pouhých 100ISK (17,-Kč). Párty byla vydařená.  Islanďané mají zvláštní zálibu v mačkání se na sebe. Takže na nevelkém prostoru byla namačkaná obrovská kupa lidí jako sardinky a prodírali se sem a tam. Lidé neustále korzovali a občas si odskočili z této akce na jinou a pak zase zpět. Při vstupu do místnosti si všichni z bezpečnostních důvodů sundali boty, aby nevyhnutelné šlapání po nohách nebylo tak bolestivé. Tancovali jsme, poznávali se, čas od času mě na malém prostoru pro tanec (vyhrazeno kartónem přilepeným k zemi, abychom padali do měkkého) vzali úplně cizí islandští studenti nebo učitelé za flígr a vtáhli mě do nové taneční skupiny. No paráda, to tedy byl opravdu kulturní zážitek. Já (Bára) jsem odcházela úplně poslední z řad zahraničních studentů, chtěla jsem ještě zůstat jen Islanďanama a spřátelit se s nima. To bylo opravdu možné až potom, co zahraniční studenti odešli, protože tahle skupina je jinak dost mimo a vlastně se vůbec s islandskými studenty moc nebaví. No vydržela jsem to do tří a pak už mě od tancování všechno bolelo, tak jsem se rozhodla vyrazit spát (Hanka už tou dobou byla v posteli). Byla jsem na sebe hrdá, že jsem tu první párty tak rozjela a že držím krok s domácími v proslulé páteční noci. Až na hlavní třídě mi došlo, že to, co jsem právě absolvovala, byla jen předpárty a že se teď všichni nahrnou do barů na hlavní třídě Laugavegur a počkají v dlouhé frontě na vstup do baru, který teďka frčí a pojedou až do rána a v sobotu večer to stejné. Holt jsou to synové a dcery Vikingů - mají tuhý kořínek, jen tak něco je nepoloží...
Jinak včera jsme byli my - zahraniční studenti - paf. Poprvé na Islandu jsme viděli pár slunečních paprsků a to jen na chvíli. Tento zážitek se tak na hodinku stal top tématem k diskuzím. My s Hankou jsme v době trhání mraků byli u známé sochy Slunečního vozu - moc se nám líbila. Když už konečně slunko vyšlo, tak jsme byly doma a Hanka chrněla (první týden byl náročný) a já pracovala na počítači - tak jsme si to bohužel moc neužily, ale máme pár záběrů z okna. Jakmile dopadnou na Reykjavík sluneční paprsky, začne být velmi barevným městem:-)
Další zajímavé fotky vznikly dnes ráno. Zatímco se Bára dospávala, Hanka vstala brzo (půl desátá) a šla nofotit východ slunce do přístavu, který máme pět minut od bydlení.
Fotky k tomuto článku najdete zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat